Monday, 4 July 2011

Pantun Buat Insan Bernama Kekasih




gelap malam disinari purnama
berkicau pungguk rindukan bulan
adik manis siapa nama
bolehkah abang jadikan teman

pokok renek berbunga kemboja
tempat bermain si burung nuri
kenapa adik bermuram durja
abang datang ceriakan hari

sayur tempoyak santapan raja
makan bersama adinda puteri
janganlah adik bersedih saja
abang merantau mencari rezeki

lautan dalam sanggup diredah
mencari perhiasan mahkota puteri
jangan la adik berhati gundah
tibanya masa pinangan ku beri

mutiara dicari ketemu sudah
buat mahkota puteri melaka
ikatan nikah terakad sudah
moga kekal hingga ke syurga



[pijan_jr]


Sunday, 3 July 2011

Puisi Cinta

cinta adalah kekuatan yang mampu
mengubah duri jadi mawar
megubah cuka jadi anggur
mengubah sedih jadi riang
mengubah amarah jadi ramah
mengubah musibbah jadi muhibbah
itulah CINTA...


sekalipun cinta telahku uraikan
dan ku jelaskan panjang lebar
namun jika cinta ku datangi
aku jadi malu pada keteranganku sendiri...

meskipun lidahku telah mampu menguraikan
namun tanpa lidah, cinta ternyata lebih terang...
sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya...
kata-kata pecah berkeping-keping
begitu sampai kepada cinta...

dalam menguraikan cinta,
akal terbaring tak berdaya,
bagaikan keldai terbaring dalam lumpur...
cinta sendirilah yang menerangkan cinta dan percintaan...

ITULAH CINTA...


Sunday, 19 June 2011

Zapin Usik Mengusik

adik pandang2, pandang pada siapa
klo pd abg, hai gmbira rsany
adik snyum2, snyuman yg m,goda
adik jgn bngung, kmi blom b'punya

abg lirik2, melirik pd siapa
klo pd adik, bolayanla jwbny
abg genyit2, genyit mta buaya
abg baik cket, nnt ku pulas tlinga

hai cik adik.... ya cik abg
manis jelita.... biasa sja
siapa nma.... itu rahsia
tinggal dimna.... dirumah bonda
blehkah kami.... bleh apany abg
jln b'sma.... oh itu bhya....
jgn bimbang kami bujang trang tang tang

hai cik adik syg.... jln berlenggang2
x ubah spt ai pteri gng ledang

hai cik abg syg jgn cba m'goda
muka cik abg smua tak bleh dipercya

hai cik abg.... cik adik syg
adik bertya... nk tya apa
knpa abg.... knpa syg
suka buang masa.... mmg hobi kta
nmpk b'gaya.... itu eksyen sja
habuk pun xda.... tp debu ada
mmg abg smua tak berguna...

hai cik adik.... ye cik abg
pilihlah sya....mke x lawa
ambilla sy.... misai x ada
klo sy pula.... kurus kerengga
da tntu sy.... botak kpla
nk mcm mna.... hsome b'gya
kmi pun hsome jga ya ya ya ya

usik m'usik tiada salahny.... asalkn baek niat dhatiny...
lebih baik b'maafan shja.... agar idup kn lbeh bhgia.... bersma...

marila kta berslm-slmn... tnda b'mla tali p'shbtn
jikalau ada t'kasar bhsa.... b' maaf-maafanlah diantara kta
b' maaf-maafanlah diantara kta.......


Monday, 9 May 2011

Siapakah MALAIKAT itu??

Suatu hari seorang bayi menerima perintah daripada Penciptanya : "Sebentar lagi, engkau akan bersiap sedia untuk diturunkan ke dunia."
Sesungguhnya bayi itu berasa amat takut,gusar memikirkan akan dilahirkan ke dunia yang tidak pernah dilihatnya.
Lalu bayi itu bertanya kepada Tuhannya: "Selama ini ada malaikat yang menjagaku. Dan para malaikat ini memberitahu aku akan dikirimkan ke dunia. Tetapi, bagaimana aku akan hidup di dunia ini dengan tubuhku yang kecil dan lemah ini?"
Lalu Tuhannya menjawab: "Jangan takut. Sesungguhnya aq telah memilih seorang malaikat untuk menjaga dan mengasihimu di dunia itu nanti."
Akibat masih takut, bayi itu bertanya lagi: "Dunia ini sudah tentu berbeza. Jika di dalam syurga ini aq hanya perlu bermain, bernyanyi dan ketawa membuatku terasa bahagia. Bagaimanakah di dunia itu nanti?"
Lalu Tuhannya menjawab: "Jangan takut. M alaikat yang ku pilih itu akan menyanyikan lagu untukmu, menghadiahkanmu dengan senyuman dan kasihnya membuat engkau berasa hangat dan dicintai!"
Bayi itu masih belum berpuas hati lalu bertanya lagi: "Aku tidak akan memahami bahasa mereka dan mereka juga tidak akan memahami apa yang aq bicarakan. Bagaimana aku boleh hidup dengan mereka?"
Lalu Tuhannya menjawab: "Malaikat yang ku pilih itu akan berbicara padamu dengan bahasa yang paling indah, paling lembut dan dipenuhi  kesabaran dan perhatian. Dengan ketelusan dia akan mengajarmu untuk berbicara."
Bayi itu bertanya lagi: " Dan bagaimana caranya perlu aku lakukan jika ingin berbicara dengan-Mu kelak?"
Lalu Tuhannnya menjawab: "Malaikat itu akan mengajarmu bagaimana caranya nanti!"
Bayi itu masih terus bertanya: "Aku dengar di dunia itu ramai orang jahat. Jadi, siapa yang akan melindungiku nanti?"
Lalu Tuhannya menjawab: "Malaikatmu itu akan melindungimu dengan segenap jiwa raganya sekalipun perlu mengorbankan dirinya!"
Dengan sedih bayi itu bertanya lagi: "Aku akan berasa sedih kerana tidak dapat bersama-Mu lagi!"
Lalu Tuhannya menjawab: "Usah gusar. Malaikatmu itu akan  menceritakan tentang-Ku padamu. Malaikat itu akan mengajar engkau bagaimana engkau akan kembali kepada-Ku bila sampai waktunya nanti. Sesungguhnya Aku sentiasa berada disisimu!"
Dan sebelum diturunkan ke dunia, bayi itu bertanya soalan terakhir: "Jika sudah terpaksa aku pergi ke dunia itu, bolehkah aku tahu siapakah nama malaikat yang Engkau maksudkan itu?"
Lalu Tuhannya menjawab: "IBU! Ibu yang melahirkan engkau!"

suntingan dari MASTIKA Mei 2011 page 12 & 13

p/s : Sayangi ibu anda selagi anda boleh menyayanginya...... Jika dia sudah kembali kepada Penciptanya, janganlah iringinya dengan tangisan kerana itu akan menyiksanya..... iringlah pemergiannya dengan sepucuk AL FATIHAH..... Sesungguhnya SYURGA itu terletak ditelapak kaki ibu...... 

SELAMAT HARI IBU KEPADA SEMUA WANITA YANG BERGELAR IBU,EMAK, UMMIE DAN BONDA

special dedicate to my mom ;



Mutiara Kata

Didiklah anak-anak mu itu berlainan caranya dengan kamu sekarang kerana mereka telah dijadikan Tuhan untuk zaman yang bukan dari zamanmu....

- Saidina Umar Al Khatab

[pijan_jr]


Mutiara Kata

Hiduplah sesuka hatimu, sesungguhnya kamu pasti mati. Cintailah sesiapa yang kamu sukai, sesungguhnya kamu pasti akan berpisah dengannya. Lakukanlah apa saja yang kamu kehendaki, sesungguhnya kamu akan memperoleh balasannya. INGATLAH BAHAWA DALAM SETIAP KESUKARAN ITU AKAN ADA KESENANGAN...
-Ibnu Abbas

[pijan_jr]


Mutiara Kata

Apabila kamu berasa letih setelah berbuat KEBAIKAN, maka sesungguhnya keletihan itu akan hilang dan kebaikan itu akan kekal selamanya. Namun jika kamu bersenang-lenang dengan dosa, sesungguhnya kesenangan itu akan hilang tetapi dosa yang dilakukan akan terus kekal.....

- Ali bin Abi Talib

[pijan_jr]


ADAKAH HOLIDAY KALI NIE BTOL2 HOLIDAY??

Assalamualaikum to all of you..... haha speaking lak aq .... lme da x membelog-belog nie..... almaklumlah, bz stadi tok exam sem 4..... tp x la stadi sgt....... ilek jer pon.... haha.... aq pon x tau la pe yg bz..... tp alhamdulillah la, akhirnya berakhir sudah sem 4..... bkn x suka ngn sem 4 tp sem 4 btol2 mencabar mentaliti aq..... tp dari pemerhatian aq bkn aq sorg jer yg tension dlm sem 4 nie..... sume mmber2 aq pon sme.....jadual sem 4 so pack.... klu x silap de 5 lab for 2nd year akua..... so paham2 jer la an.... tiap2 mgu de jer lab nk disetlekan.... huhu..... so cer sem 4 da abeh....... END

so, skg aq ngah holiday....... HOLIDAY KER.....?? huhuu..... abeh jer exam 5hb 5 ri tu, sebok2 kn diri mengemas bilik dan packing beg nk blek....... bkn setakat tu..... ngn ikan belaan aq sekali aq siap2kn tukaq air then anta kt umah mmber aq.... thankz t him cz sudi take care baby2 ku.... hehe.... 7hb 5 aq blek ngn khalis dan zaimi ngn kete khalis...... 3 org jer..... tp enjoy gak ler..... aq kne drive dari bandar muktafibillah smpe hentian gambang klu x silap.... lpe lak huhu.... tolak beh krg kul 10.30..... dan aq trun kt hentian greenwood kul 5.03.... then bapak aq amek..... smpe umah kul 5.28pm 7hb5..... so, kesempatan kt umah tu la tok bermesra2 ngn family dan bersiap-siap tok perjalanan yg lagi jaoh.....

so...., 9hb 5, kul 9.53pm aq naek KTM dari rawang dan tiba di KL sentral jam 10.28pm...... alhamdulillah, seb bek sempat amek skybus kul 10.34pm...... klu x kne naek next trip at 3am......sampe LCCT kul 11.28pm.... n my flight on 10hb5 at 6.45am..... so, what should i do now??? TERDAMPAQ la cheq kt LCCT nie tanpa hala tuju..... nk wat per pon x tau..... tu la pasal aq berbelog nie tok ilangkn bosan....

pasnie de LI from 16hb5 smpe 8hb7...... then flight ker selangor..... mb 2,3 hari jer kt umah cz nk blek ganu tgk penyu berteloq..... hahaha..... ups!!!  not like dat..... aq blek awai cz nk wat FYP aq..... sja wat awai2 cz klu x t kna berebut2 peralatan ngn bbudak laen...... hope exp aq dpt abeh sblom rya..... klu x, kna beraya diperantauan la aq t..... sob3..... sedey nya..... pah rya masok sem 5.... so, PERSOALANnya..... HOLIDAY KER????? -END-

[pijan_jr]


Monday, 28 March 2011

maklumat terkini

salam kepada sume mmber2 umt...... de 3 maklumat terkini nk di infom kn pada korg...... yg da tau x pa la.... bagi spa2 yg blom tau.....

1. jadual yg muktamad tok final exam sem dis 2010/2011 da kluaq.......


so, hampa ley la check seniri noh..... masok link nie
http://mynemo.umt.edu.my..... then masok bhgian akademik......



2. Sistem Penilaian Pensyarah, e-spp akan dibuka pada minggu ke 13 dan ke 14 iaitu pada 3 April hge 16 April 2011..... so, jgn lpe isi noh cz klu x isk x dpt nk print slip exam....  :)

t klu da bkk, hampa pi la usha..... masok link nie
http://mynemo.umt.edu.my..... then masok bhgian E-SPP......


3. Slip exam akan boleh di ekses pada mgu ke 14 iaitu bermula pada 10 april 2011...... tp anda perlu isik e-app dlu la...... klu x sory la yea....... hehehe

klu nk ekses t masok link nie......  http://mynemo.umt.edu.my..... then masok bhgian akademik...



p/s : hehe.... exam da dekat.....jgn tension2..... ilek2 jer..... stadi2 gak.... Allah jgn lpe....  ngat noh....
"solat dlu baru stadi bkn stadi dlu baru solat"

[pijan_jr]


Friday, 25 March 2011

sudah jatuh, tergolek2 pulak...

sudah jatuh tergolek2 plak..... tu la yg berlaku kt aq 24 dan 25 mac smlm dan hari nie..... malang sungguh....

kisah pertama : 24 nie aq da field trip pi key el..... bese la lawatan smbil belajar la sgt.... hahaha.... mmg seronok.... tp hati aq berbelah bhagi cz penginapan kne rm 20 dan nk masok aquaria klcc kne rm30 lak.... tu blom masok mkn minom dan laen2 lagi.... parah2.... sehari sblom hari kejadian aq anta 2 seluaq jeans aq ke kedai jahit untuk di'oter' cz labuh sgt..... dan tok pengetahuan sume 2 seluaq tu jer yg aq da tok ke kuliah dan jln2.... dan sluaq tu la aq nk pkai tyme trip nie... aq janji nk amek mlm tu kul 9.30 mlm.... malangny letih sgt aq tertidoq pas maghrib dan terjaga kul 10.30 mlm..... pi usha kedai tu da ttp.... sokny kedai tu x bkk cz berlaku gangguan bekalan letrik area tu..... so, sbb x dak seluaq aq pon x pi la.... sedey gak la x dpt join mmber2 pi key el....

kisah kedua :
aq berbelah bahagi tok pi trip tu cz krisis kewangn dan mlm jumaat tu,24 / 03 aq de meeting tok jdk ajk sempena AGM kelab aq..... so, mlm tu pas mkn ngn housemate2 ku..... aq pi la ke hostel ngn kapcai ku dlm ujan renyai2.... tgh sedap2 press myk ttbe lampu moto padam.... aisey baru je tukaq malam khamis da terbakaq.... x dan sehari pkai.... lepak je la..... aq pon bwk je la dlm gelap2 tu.... smpe hostel aq parking luaq ja cz mlz t kna thn ngn pok guard lak cz x dak lampu moto.... aq berjln masok kwsn asrama dan trus ke surau al irfan.... seb baek basah cket ja.... aq masok wat selamba badak ja [lambat setengah jam, huhu] mataku smpat gak la terlihat sorg muslimah yg tgh usha ke arah ku [ klu nk tau pasal muslimah nie, aq da cte kn dlm entry nie] then aq trus bermeeting.... abeh meeting aq pon jln la smpe ke moto.... ujan mken lebat..... aq pon cepat2 la naek atas moto then start ......cis, motoku x nk hidup....."wat hal lagi moto kapcai aq nie.... seb baek aq x dak duet klu x da lme jadik tukun je moto tua nie" bisik hati aq...... nk x nk aq pon tolak la moto dari hostel smpai ke rumah aq kira2 2-3 km..... ujan mencurah-curah ke ladang gamdum ngn lebatnya.... dan keta2 yg lalu lalang amat "baek hati"  "memandikn" lagi aq yg basah nie.... neyway thank kpd sorg mamat yg nk bantu aq tunda moto walaupon die tgh rush almaklumla ujan..... namun aq tolak ngn baek cz tinggal 20 langkah je lagi tok smpe umah aq...... dan mlm tu jgk ujan maken lebat dan UMT banjir.... lihat cnie....

kisah 3 :

keesoknnya bgn pagi ja streamyx x dak line.... pulak..... pencawang TM terbalek kah??? pergh!!!! nk gila aq sehari x ley masok internet..... bosan2.... nk ilangkn bosan aq pon layan la muvi2 yg da dlm laptop nie[stadi mlz,hahaha]..... smpe jer ptg aq mle rsa nk muntah ijau jer cz asik tgk muvi.... so, dlm kul 6.15 ptg tu aq pon pi tepi umah maen bakaq2.... seronok maen api.... aq bakaq  kayu, botol, kertas2 yg da x gne, sot kaba dan sampah2 yg bertimbun dlm umah aq tu..... then ngn rajin nya aq pon angkat la pelepah2 kelapa yg da lme menyemakkn mata yg memandang tu tok dibakaq..... malang x berbau[mmg la klu berbau da lme aq larik]..... aq kne sengat ngn lipan....aq pon x tau la lipan spesies pe.... tp warna merah2 cket.... lipan bara kot.... tp x la besaq sgt.... panjang dlm 8-10 cm, lebaq dlm setengah cm kot.... aq gi tau mmbe aq, die ckp bhye..... tp aq x la rse saket sgt, cme rse pedih kt tmpt gigitan..... th ler....aq pon trus maen api smpe maghrib......mmbe aq ckp nk bwk aq pi klinik td..... tp aq tgk skg die wat x tau jer.... mb cz tgk aq relax jer kot berbelog.... x pe la... t klu aq pengsan t bwk la aq pi hospital noh wahai housemate2 ku.... huhu

p/s : malang yg bertimpa - timpa nie wat aq teringatkn sesuatu.... aq pon x pasti ayat quran atau hadith.... bnyi ny lebih kurg cm nie la "kesusahan, kesulitan, kesakitan akan menggugurkan dosa2 kecil"
erm.... mb la.... klu tgk aq nie... padan la.... byk dosa pon..... jadi.... aq patut bersyukur cz Allah masih memberi kesakitan dn kesulitan kpd aq.....alhamdulillah  ^_^

[pijan_jr]


UMT banjir.......





dilaporkan semalam 24 mac 2011 UMT mengalami banjir yg agak besaq..... kejadian berlaku kira2 jam 11 mlm hge pagi selepas hujan tanpa henti dari ptg hge mlm..... x tau la sebelom nie pernah berlaku ke x??? tp sepanjang aq stadi kt UMT nie x pernah rseny banjir cm nie...... aq x lah terlibat mse kejadian cz mse tu aq tgh tolak moto aq dari asrama smpe ke rumah aq.... biasa la moto tua..... kne air cket trus x ley start..... smpe umah bru aq tau UMT banjir..... klu aq tau da lme aq pi maen air Bah tu..... huhu..... aq dpt tau dari sorg mmber FB, bilek die menghadap ke Pusat Kesihatan UMT [PKU].... dan die ckp paras lutut dan de satu kereta yg sangkut......
x lme tu aq dpt tau da gak mmbe aq yg sangkut kt PKU sampe subuh..... kbtln, esoknya pas jumaat aq terserempak ngn die kt Selera Melaka..... sempat la selidik sedikit......  banjir dpn PKU smpe paras pinggang bkn lutut..... dan kereta yg sangkut tu milik sorg perempuan..... aq de gak pi usha dlm kul 10 pagi tp banjir da reda..... cme nmpk kesan banjir je la..... keadaan berselerak dan pintu pagaq utama UMT hala nk kluaq teralih lbey dari 90 darjah dari kedudukan asalnya.... aq x berani amek gmbaq cz ujan tkot nset rosak masok air.... hehe
kt umah, mmber aq bkk la internet pkai broadband die [ streamyx x dak line,kesan ujan lebat mlm td] terjumpa la satu video yg dirakam oleh sorg chinese..... thank to him cz bley la spe2 yg x dpt tgk tok tgk keadaan banjir tu...... rakaman dibuat dari hadapan PKU... selamat menonton......


p/s : kenapakah banjir nie bley berlaku??? adakah disebabkan kawasan paya bakau sebelah B2 yg telah ditambak tok pembinaan gelanggang sukan yg menjadi puncany? sma2 la kta pk2 kn...  (:

[pijan_jr]


pelik tapi benar


hahaha.... tu yg terjadi kt aq..... pelik tapi benar.... nk tau pe die.... haaa.... nie yg nk cite nie.... bende nie 1st time berlaku mse aq pi satu program kt kem A* under kelab A* pada bulan A* yg lalu..... mse program tu aq perasan de sorg awekz nie tgh usha aq......hahaha..... klu awek2 biasa tu x pe la..... mke cun, comei dn laen2 lagi la..... dah tu tudung labuh plak..... pergh!!!! complete set.... huhu.... tp awat dia dok usha aq..... setiap kali aq terpandang die je msti die tgh usha aq..... pastu mle la kalang kabut nk alih mke..... klu mke aq macho ok la gak kn..... nie mke pecah rumah, rambut panjang.... hahaha.... cme de la sejemput kopiah atas kepala.... haaa.... pasal kopiah nie aq pon x tau... sejak kecik de jer kopiah atas kepala aq..... dari sekolah rendah, menengah, matrik sempe la univ nie de je atas kepala aq.... bkn x pernah bkk pernah jer mse darjah 5, fom 2 ngn sem 1 kt matrik tp msti x thn lme.... aq pon x tau nape.... tp jahat gak perangai aq..... huhu............. smbung blek cite td..... abih program tu aq tyer mmbe aq atas faktor pe sesorg perempuan tu mengusha lelaki..... mmber aq ckp pertama mb die suke kt aq dan kedua mb die tgk aq nie pelik.... hahahaha yg no 2 tu btol kot.... huhu....  lepas prog pernah sekali gak jmpe die tp agak jauh la..... dlm jarak 2 tiang lampu [hahaha aq x reti sgt pasal jarak2 nie].... mse aq terpandang die, die tgh mengusha aq lagi.... dan yg terbaru semalam mse meeting tok AGM kelab..... meeting tu wat kt surau.... aq da la dtg lmbt setengah jam.... siap basah [hujan] lagi.... huhu smpe jer kt mke pintu surau..... aq ternmpk die ngah mengusha aq..... satu jer soalan aq ngn anda yg mmbaca.... PELIK SGT KH AQ NIE......??

p/s : * aq terpaksa rahsiakn detail2 tkot awek yg disebut tu pon follow blog aq..... huhu

[pijan_jr]


Tuesday, 22 March 2011

Demi Cinta Zainab

 
 
Album : Layar Keinsafan
Munsyid : Mestica
http://liriknasyid.com


Di kiri kekufuran di kanannya iman
Di sisi suami di hati seorang ayah
Di antara hukum dan di antara cinta
Berdirinya dikau di tengah-tengahnya
Bukan mudah menjadi puteri Rasulullah
Ketika suamimu masih jahiliyah

Hijrah mu tertahan engkau keseorangan
Memelihara iman ditengah kekufuran
Takdir menentukannya suami mu tertawan
Di medan Badar yang sangat menggetirkan
Lalu kau hulurkan kalungan kenangan
Sebagai penebus suami tersayang
Menitis airmata Rasul melihatnya
Melihat si Khadijah seolah berbicara
Ya....Binta Rasulallah

Tika sampailah waktu dibebaskan suaminya
Namun perintah Allah memisahkan keduanya
Bahang panasnya gurun
menusuk hingga ke sukma
Zainab mulakan hijrah
yang ditangguh demi cinta
Tika perjalanannya unta dibunuh
Kau keguguran kandungan

Zainab kau sungguh tabah
dipenuhi kesabaran
Tidak rasa keliru antara dua persimpangan
Antara dua kasih suami dan juga ayah
Juga antara cinta dan taat kepada Tuhan
Berjaya kau menempuhi segala rintangan
Demi cinta



Draf Awal Jadual Peperiksaan


salam pada sume, draf jadual exam da kluaq.... pakat ramai2 pi usha..... bkn pa, takot berlaku pertindihan antara kursus.... jenoh t, x pasai2 kna jwb 2 paper satu masa.... huhu....
entry nie aq masokkn jadual tok course aq ja la..... ha' laen bley masok portal nemo saya. tok usha2....

jadual kursus wajib



jadual kursus elektif



kpd kosmet2 ku...... aq masokkn 3 elektif yg aq ngat ja.... tu pon agroeko nie aq x pasti da yg amek ka x??? elektif ha' laen tgk seniri la yea......  :)

[pijan_jr]


Monday, 21 March 2011

Prapendaftaran Kursus Sem 1 2011/2012


 
  • Kepada suma mmber2 ku, prapendaftaran kursus semester 1 2011/2012 akan mula dibuka pada 27 Mac 2011 hingga 09 April 2011 (minggu 12 dan minggu 13).
 
  • Rajin2 la mmbuka page http://mynemo.umt.edu.my/epelajar pada hari berkenaan. kt luaq kmpus ka, dlm ka x dak masalah tok bkk page nie.... kt dlm toilet jgn noh.... kna aiyaq t jenoh.... huhu... klu x dak laptop, pinjam ja laptop mmber... klu wireless umt slow.... crk la umah mmber2 laen yg pakai streamyx.... nk mai umah aq pon ley gak..... singgit ja setiap 15 minit.... murah kn.... ahaha

  • jgn lupa atau wat2 lupa..... naya t.... tp bez gak.... dpt cuti satu sem.... ahahaha  XD
 
  • yg LI sem dpn, jgn lupa isik skali.....




  •  jgn lewat noh, klu lewat t kne belanja umt rm 30.... bek hampa wat cpt2 then rm30 tu lanjer aq mkn seminggu.... kn baguih tu.... huhu

  • Sekian, harap maklum2 la seniri. sama - sama

Klu da papa nk tya, sudi2 la melawat ke:

Bahagian Akademik
Aras 1, Bangunan Canselori dan Pentadbiran
Universiti Malaysia Terengganu
No. Telefon : 09-6684219/4532/4333   No. Faks : 09-6684143

_teroka luaih2 dlm laut_

[pijan_jr]


Friday, 18 March 2011

Hikmah Hudud Dari Sudut Sains


Di dalam badan manusia, terdapat satu sistem pertahanan badan yang dipanggil sistem Imuniti. Sel yang paling berperanan dalam menghasilkan sistem pertahanan badan ialah sel darah putih. Sama ada B Limfosit yang berperanan menghasilkan Imuniti pembaikan sel ”Cell-Mediated Immune System”. Apabila virus Aids menyerang manusia, sistem pertahanan badan T4 Limfosit akan dimusnahkan dengan cara virus itu melekatkan dirinya di permukaan T4 Limfosit bagi menggagalkan fungsi T4 Limfosit sehingga manusia mengalami kelumpuhan sistem pertahanan badan AIDS ”Acquired Immunologic Deficiency Syndrome”.

Bagi pesalah yang belum berkahwin, mereka mempunyai antibodi T4 Limfosit yang kuat dan masih bertenaga. Sekiranya seseorang pesalah itu sudah dihinggapi HIV selepas penzinaannya T4 Limfositnya akan diserang oleh HIV AIDS yang akan menyebabkan sel-sel T4 Limfositnya musnah sehingga menyebabkan sel-sel sum-sum tulangnya mati tidak dapat lagi menghasilkan sel-sel T4 yang baru dengan jumlah yang banyak kerana sebahagian daripada sel darah putih itu bertukar menjadi benih manusia. Badan akan lemah dan Sindrom Kurang Daya Tahan Penyakit akan menyerang. Pesakit jenis ini mempunyai kemungkinan untuk disembuhkan.

Tetapi dengan syarat :
Ia mesti didera dan badannya mesti mengalami kerosakan sel yang banyak bagi merangsang penghasilan sel-sel T4 yang baru serta menggalakkan sum-sum tulang mengeluarkan antibodi yang baru.
Cara yang terbaik adalah dengan cara menyebat di bahagian belakang tulang belakang manusia di kawasan antara bawah tengkuk dan di atas pinggang di bahagian belakang tubuh badan manusiadengan sebatan yang merangsang penghasilan semula antibodi T4 yang baru dan pesakit tersebut boleh sembuh daripada AIDS selepas antibodi sel-sel T4 Limfosit menjadi dua kali ganda jumlahnya daripada jumlah Virus Aids dalam tubuh badan manusia dan ia menjadi lebih dominan daripada Virus Aids sehingga ia dapat memusnahkan virus Aids dan terselamat daripada virus Aids.

Jika pesalah tersebut adalah mereka yang telah berkahwin, apabila dihinggapi virus Aids sel-sel T4 mereka telah lemah berbanding dengan sel-sel T4 mereka yang belum berkahwin. Kelemahan ini berpunca daripada sum-sum tulang yang kurang menghasilkan antibodi kerana fungsinya lebih banyak ditumpukan ke arah penghasilan benih-benih bagi menghasilkan sperma-sperma baru. Pesalah jenis ini tidak akan dapat diselamatkan daripada virus Aids dan rejam sehingga mati merupakan penyelesaian terbaik bagi mengelakkan jangkitan dan penyebaran penyakit di samping memberi pengajaran yang menyebabkan orang lain takut untuk melakukan kesalahan yang sama.

Oleh :
Dr. Haji Jamnul Azhar B. Haji Mulkan


Wednesday, 16 March 2011

why islam so strict towards muslimah [woman]??

A guy asked a MUSLIM " why do ur girls cover up their body & hair ?! " The MUSLIM guy smiled & bought 2 sweets.Then he opened the 1st & kept the other one closed .. He thrown them both on the dusty floor and ask the guy " if i asked u to take one of the sweets which one u will choose !? " the guy said " the covered one " ..Then the MUSLIM said that's how we treat & see our women  ^_^ credit to _Iqbal_



ada 2 biji buah di sepohon pokok... 2 biji buah sgt berharap dipetik manusia... namun tiada seorg pon memetiknya... satu hari, buah A mengambil keputusan menggugurkan diri ke tanah dengan harapan menarik perhatian manusia... buah B tetapkn pendirian utk stay dipohon tersebut..... akhirnya buah A buruk serta membusuk dan tidak langsung dipandang manusia sedang buah B akhirnya dipetik oleh manusia selepas cukup masaknya.....  :)




bangkai berbau busuk, jijik dan dipandang hina apabila terbiar dipermukaan bumi...... tetapi bangkai yang terbenam di dlm perut bumi beribu tahun menjadi rebutan umat manusia......





this why islam so strict towards muslimah [woman].....  islam begitu prihatin dlm mnjaga "mutu" dan "kualiti" seseorang muslimah..... renung-renungkanlah..... klu rasa diri tu berharga..... jaga la ia elok2...... 
*pass it if u r proud to be a MUSLIM...

[pijan_jr]


Monday, 14 March 2011

Jadual Sem 1 2011/2012 [ Akuakultur ]






ok, sume.... nie aq nk kasi tau kt korg..... jadual tok sem depan da kuaq..... so usha2 la yer.... nie aq publishkn kursus aq yer je la.....


mari susun jadual sem depan....[rajin yer aq] huhuhu

[update on 10 Ogos 2011]
oleh kerana permintaan dari junior, aq sertakan sekali kod kursus bagi memudahkan pelajar baru untuk mengetahui subjek2 berkenaan... dan juga subjek2 untuk tahun 1,2 dan 3...



[pijan_jr]


islamic couple???



Kisahnya mengenai 3 org, Syafiq, Safura dan Muhammad. Syafiq dan Safura sama-sama belajar di SAM Bestari. Beberapa lama kemudian, Syafiq jatuh hati pada keayuan Safura. Matanya mengalahkan Zinnirah. Wajahnya berseri-seri dengan cahaya keimanan. Pergh!! Cantik sangatlah jika nak diceritakan. Tetapi, Syafiq cuba tahan. Dia tidak boleh meluahkan peras...aan dia pada Safura sebab nanti takut kena tangkap dengan ajk pencegah maksiat sekolah.

beberapa tahun berlalu...Akhirnya, apabila Syafiq berada di Tingkatan 5, dia sudah tidak mampu bertahan. Dia mengatur langkah dan akhirnya, Safura tewas pada pujuk rayunya. Walaubagaimanapun, mereka ini sedar yang mereka orang Islam. Islam tidak membenarkan umatnya ber’couple’. Jadi mereka berpakat yang mereka ini hendak membuat satu revolusi dalam couple. "COUPLE ISLAMIC". Asal keluar, pergi tempat terbuka. Tak mainlah tempat gelap-gelap ni. Bukan itu sahaja, Safura kena pakai tudung labuh. Syafiq pula pakai serban dan jubah. Lepas itu mereka keluar bukan membuang masa, keluar bawa Al-Quran. Berhenti di kedai makan, tadarrus lagi. Jalan pula, mana ada pegang-pegang tangan, mereka ikut cara Nabi Musa. Lelaki di depan, perempuan di belakang. Bila balik rumah, missed call pagi-pagi. Suruh qiamullail. Hah! kan Islamic punya couple tu.

Setelah setahun mengamalkan taktik sedemikian, Syafiq ditakdirkan bertemu dengan Muhammad. Ketika itu Syafiq dan Safura sedang bertadarrus di RFC. Muhammad tiba-tiba datang menghampiri mereka kerana tiada tempat duduk. Bila duduk, Muhammad bertanya, "Have you married?". "No.", jawab Safura. "So, why you sit together with this ajnabi alone here", tanya Muhammad. "Kami couple, tapi Islamic way" jawab Syafiq. Muhammad hanya tersenyum mendengar jawapan itu. Muhammad pun memulakan ceritanya.

"Aku ni muallaf. Asal dulu aku kristian. Tinggal kat Singapore. Dulu, aku suka sangat makan babi. Kalau sehari tak makan, pengsan aku. Pernah sekali mak aku terlupa beli babi, aku masuk wad malam tu. Tetapi, Alhamdulillah, Allah buka pintu hati aku untuk terima hidayah-Nya. Bila aku masuk Islam, aku dapat tahu, dalam Islam tak boleh makan babi. Aduh, pening kepala aku. Macam mana aku nak buat ni??? Seminggu aku masuk hospital lepas masuk Islam. Kalau zaman Rasulullah dulu ada peringkat-peringkat dia. Tapi aku…mana ada. Jadi, time kat hospital tu aku fikir. Akhirnya, aku jumpa satu jalan keluar. Aku nak Islamkan babi tu. Aku beli seekor anak babi. Dari kecik aku jaga dia. Seekor lalat pun aku tak bagi dekat. Setiap jam aku mandikan dia. Lepas 3 hari, aku bisikkan kat telinga dia dua kalimah syahadah. Lepas tu, tiap-tiap hari aku bagi tazkirah kat babi tu. Asal dia berak aku vacuum terus. Camnilah kehidupan aku dan babi tu buat 2 tahun. Lepas dua tahun, masa yang ditunggu-tunggu tiba. Masa untuk sembelih babi ni. Tengok-tengok babi ni takde leher. Tapi, lantaklah. Aku tibai je sebab dah 2 tahun tak makan babi ni. Lepas tu, aku pun masak la bakut teh. Tengah-tengah makan, nampak seorang ustaz tengah jalan-jalan. Muka macam lapar je. Aku pun ajak la dia makan. Ustaz!!! jom makan. Babi Islam nih.”

Bila terdengar kisah itu, Syafiq dan Safura pun sedar. Kalau benda itu haram, ia tetap haram. Yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas...




p/s : yg HARAM tetap akan HARAM walau kita cuba apa cara sekalipon untuk mengHALALkannya..peringatan untuk diri ana sendiri terutamanya....wallahualam

credit to Paan Cool






[pijan_jr]


Tuesday, 8 March 2011

Takwin for Next Year. [ UMT Students ]

tadi, bosan2 x da klaz..... aq pon bkk la laman web UMT.... dan nmpak la bende tok diheboh-hebohkan....
takwim untuk thn depan untuk student diploma dan degree..... jom mengusha....




Semester 1



Semester 2

and now takwim for degree student.....

Semester 1
Semester 2


selepas dikaji [degree jer cz aq student degree ] takwim baru nie kurang 1 minggu cuti setiap sem klu dibandingkn ngn takwim lme....
so, chaiyok3..... hahahaha
 itu jer la..... hehehe  (^_^)

[pijan_jr]


Monday, 7 March 2011

kursus e - learning


mari ramai2 kta sertai tok jadi e-guru...... huhu.....  tempat terhad ...... siapa cepat die dpt...... PELUANG KEEMASAN X DTG SLALU...... _SELAGI STOK MASEH ADA_

[pijan_jr]


Sunday, 6 March 2011

kisah aq, minyak, motor dan dan sorg mamat

salam A'laik kpd sesiapa yg mmbaca....... nie kisah sje jer nk cite.... huhu

baru jer 10 minit tadi mse on the way balik umah pas photostat dgn moto kapcai aq........ tgh sedap bwk tetibe pulas myk da x respon...... MINYAK ABEH DA!!!!!!!! aisey.... awat la aq x isk td...... naseb baek da dkt ngn umah..... beh kurg 500 meter jer.... aq pon tolak la dlm kegelapan mlm[bese la kampung, x byk lampu jln]....... ttbe de mamat nie, aq x kenal pon, dok menyuluh mke aq ngn moto die..... aq wat bodo jer la...... die dtg dekat aq pelawa nk tunda moto aq..... aq pon ok jer la...... die pon tunda moto aq smpe umah aq mcm pic nie....

so pe yg aq nk ckp kt cnie........ mcm mne sikap prihatin org kmpg, walaupon x kenal aq, aq plak dari luaq dok c2 pon coz belajaq kt UMT...... maseh de sikap nk menolong....... klu kt umah aq kt selangoq, silap la...... nk crk mmber nk mntk tolong pon susah....... terima kaseh la pada mamat td yg tolong aq..... walaupon aq x sempat nk rakam mke die, tp Allah kn de...... HOPE DIE SENTIASA DLM RAHMAT DAN KASEH SYG ALLAH.......amin....

[pijan_jr]


Friday, 4 March 2011

meniru @ jujur

salam 'alaik...... entry kali nie terpanggil tok menulis tentang aksi tiru meniru selepas baru shje selesai menjawab test safety seafood pg td.... aktiviti tiru meniru merupakan aktiviti lazim bagi setiap insan bergelar pelajaq...... aq jgk pakar dlm bidang tiru meniru nie pada zaman kanak kanak hge PMR aq..... mcm2 toyol yg aq bela.....hahaha.... skill perlu pro bagi mengelakkan dikesan oleh pengawas peperiksaan..... so, lu kantoi nasibla..... spe soh x pro cm aq..... hahaha....


tapi ble maken dewasa nie, aq terpk lak kn...... x berdosa ka??? berkat ke kje kte t klu dpt keje ngn result meniru...... so, aq mengambil pendirian tok tidak meniru lagi mse zaman SPM dan seterusnya sehingga la kini[walaupon aq x tau langsung nk jwb soalan tu]...... TU AQ LA..... tp yg aq pelik tu, bkn org bese2 ja yg meniru, de tu mke alim, berkopiah & bertudung labuh pon meniru..... PE NK JADI NGN DUNIA HARI nie????  tak tau la..... tp aq x berani nk ckp la.... mb dorg bincang masalah dunia kot bkn meniru[ i try to think positive] huhu.......



so pape pon jadi la org yg jujur, pengawas mb x nmpk..... cz pengawas tu pon manusia... kadang2 terleka.... xkn setiap exam nk wat cm nie kot....

hahaha..... mb ley kot.... baru dorg x meniru..... huhu.... tp klu dorg nk meniru still bley meniru..... klu x dak kesedaran dlm diri tu.... kompom akan crk gak jln tok meniru..... tp sentiasa ngat wahai sahabat2ku mcm mne pon skill korg meniru sehebat mne pon korg sorok toyol tu,,, de yg sentiasa MELIHAT anda..... nun diatas sana..... da yg MAHA MELIHAT..... dgn pekerja2 Nya dibahu kiri dan kanan setiap dari anda yg tidak tidoq dan sentiasa menulis pa jua perbuatan anda.... insaf la..... 
pesanan penaja >>>> BIAQ GAGAL BERMARUAH, JGN LULUS MENIRU.........

[pijan_jr]


Thursday, 3 March 2011

stress vs sabo je la......


VS

ermmm.... aq nk stress ke nk sabo.... sabo jer la.... huhuhu.... ni la idup sbgai mahasiswa univ..... jadual kompom2 pack.... klu x pack tu bkn mahasiswa la tu.... meh usha jadual aq bln 3 nie....

3-5     > lab penghasilan benih
4        > test seafood
5        > test biotek
9-11  > trip genetik
17-19> trip seafood safety ke PENANG
24-26> trip seafood safety ke KL
28     > dinner akua

seronok x????? hujung mgu tok bersuka ria bersama keluarga da x dak...... trip yg byk,,, seronok tok abehkan duet..... kne puasa la aq tyme trip nie nmpk yer.... nie pon blom update lagi.... rse2 cm de lagi test..... x tau la.... sem 4 nie mmg teramat...... SABOR JE LA.....
_YA ALLAH, KUATKANLAH HAMBAMU INI DLM PERJUANGAN_


~sekian_kesian~
[pijan_jr]


Tuesday, 1 March 2011

Plan A vs Plan B

ok entry kali nie adalah sambungan dari entry sblom nie..... APE??? BLOM BCE LAGI.... haa kelik >>cnie<<
msti korg sume tertyer2 kn.... plan2 pe nie.... hahaha.... nie yg aq nk cter nie...... renung ayat nie yg aq cILoK dri fwenz FB....
“The most successful people are those who are good at Plan B.” - James Yorke (1941- )
SO, dlm idup kte yg salu wujud hanya plan A..... SBGAI MAHASISWA YG HEBAT KTE PATUT DA PLAN B....cm ner plan B nie?????  OK MOH KTE DISCOVER!!!!!!!!!! 
PLAN A
Kos  : RM 21 000 [PTPTN]
Tahun :  3 thn belajaq
pas belajaq x dak jaminan kerja lagi.... TOL X???
Gaji bg pemegang degree permulaan bagi kerajaan = RM 1500 - 2000..... swasta plak dlm RM 1800 - 3000..... BYK KER TU?????
JOM USHA PLAN B PLAK!!!!
PLAN B
KOS : RM 6,888.... RM 2,488..... RM 796.....
Tahun : 1 thn jer.... 
Kerja amat2 terjamin..... cerah mse depan....
gaji : min ley dpt RM500 -  800 MINGGUAN....  max ley dpt RM 1000 - 2000 MINGGUAN.... X NK KERR!!!!!!!!!!!!
PERINCIAN.......
SYARIKAT KAMI : E - Data Network
KERJA : Menyebarkan ilmu dan bantu menaikkan taraf hidup org laen MELALUI PENJUALAN PORTAL "SCORE A"...... baguskn kerja dia..... AMALAN JARIAH.....


LATIHAN PROVIDED

TEMPOH : 1 hari [ 8 pagi - 5 ptg ] 

TRAINER : 
- Dr Syukri Abdullah [ pakar motivasi ] - Cikgu Fazli [ penulis bestari ]
- Muhd Ridzuan @ Coach Ridz [ DJ dlm IKIM fm untok slot "English For Young Muslim"]

MAKAN : 3 kali sehari

YURAN : RM 60 SAHAJA..... is dat expensive.... NO NO NO.................... DAT VERY CHEAP!!!

TEMPAT : Primula Beach Hotel , Besut...... 




 MAKLUMAT LANJUT KELIK   >>CNIE<<  ,  >>CNIE<<   dan     >>CNIE<< 
APA TUNGGU LAGI, PELUANG BAEK X KN DTG SELALU..... 
11 MAC 2011 akan diadakan latihan untuk BIZNESS nie...... tempat terhad...... siapa cepat dia dpt.... sila daftar awal.........
HUBUNGI SAYA untuk mendaftar.....  
pijan jr : 0135960123
[pijan_jr]


Monday, 28 February 2011

Layar Keinsafan


Album : Layar Keinsafan
Munsyid : Mestica
http://liriknasyid.com


Sepi benar senja ini
Bayunya semilir, menganak ombak kecil
Jalur ufuk pula mengemas terang
Kapal dan layar terkapar

Mengapa nantikan senja
Barukan terdetik, pulang ke pengkalan
Gusar malam menghampiri
Ku tewas di lautan

Tuhan layarkanku ke arah cintaMu
Tuntuniku menggapai redhaMu
Rimbunan kasihMu ku berteduh
KepadaMu ya Tuhan
Berikan secebis keinsafan
Bekalan sepanjang perjalanan
Mencari ketenangan

c/o
Biar Kau menjadi saksi
Tulus tangisku kala dini hari
Kesempatan yang hanya sebentar
Moga keikhlasanku terlakar
Berikanlah ku hidayah
Agar dikuatkan iman yang lemah
Moga diberkati hidup ini
Menuju bahagia yang kekal abadi

PadaMu Tuhan
Kan kuserahkan cinta kepadaMu

Tuhan layarkanku ke arah cintaMu
Tuntuniku menggapai redhaMu
Rimbunan kasihMu ku berteduh
KepadaMu ya Tuhan
Berikan secebis keinsafan
Bekalan sepanjang perjalanan
Mencari ketenangan

c/o
Biar Kau menjadi saksi
Tulus tangisku kala dini hari
Kesempatan yang hanya sebentar
Moga keikhlasanku terlakar
Berikanlah ku hidayah
Agar dikuatkan iman yang lemah
Moga diberkati hidup ini
Menuju bahagia yang kekal abadi

Harapanku moga dikurniakan
Manisnya iman berpanjangan
Moga lautan hilang gelora 
Untukku berlayar
[pijan_jr]


Sunday, 27 February 2011

--Saje2 jer... bosan--

salam sume..... x de pe pon nk cite.... cme nk gi tau aq letih... LETIH!!!!!.... letih dok pikiaq assemen, test, FYP aq, lab yg panjang2 dan mcm2 lagi la..... tp seletih2 nie..... aq pi letihkn lg ngn join LC 50... natang gapo nie... hahahaha.... dat is LEADERSHIP CAMP.... anjuran KAI UMT.....
pecahkan aiyaq batu

x jaoh pon kt agroresort setiu jer... aq selaku ajk mmg bz sgt2 .... tiap2 mlm jdk sentri..... 2 mlm jer pon ahahaha.... tp x pe la kn.... jnji niat tu btol.... nk didik adik2 di UMT nie spye jadi pemimpin yg hebat dan berkaliber disamping akidah yg mantap.... tu yg penting.... AKIDAH... cz kbykn pemimpin skg lemah akidah nya.... alhamdulillah kem nie berjaya dilaksanakn dgn jayanya... peserrta2 pon sume da maken mantop..... tahniah pada mereka sume krn berjaya mengubah diri
LDK

mereka menjadi semaken yakin..... yg paling nmpk skali ialah sorg budak yg dipanggil BOS... mse hari pertama sgt malu tok bersuara..... tp diakhir prog, kami berjaya meninggikan keyakinan diri BOS.... sehingga kami ajk2 bersetuju tok bg anugerah peserta terbaek pada BOS.... so, objektif tercapai, tahniah pada KAI....
RIADAH

DAN PADA SUME PESERTA SYE UCAPKAN TAHNIAH KRN MMBUAT PILIHAN YG BTOL TOK JOIN JDK AHLI KAI.... semoga moto KAI.... "INTELEKTUAL, PROFESIONAL, PRIHATIN" dpt diperluaskan ke seluruh UMT.... Insha Allah...... :)
blom abeh lagi.....



meh usha2 vid nie..... layan~~




                                                                                                                                                     [pijan_jer]